Zeekoe

Lengte: 11,18 m
Breedte: 3,27 m
Gewicht: 6200 kg

De motorboot van Vita Nova is officieel een marineschouw. Deze schouwen werden gebruikt om mariniers van land naar schip te brengen of van schip naar schip. Daarom is de schouw ook zeewaardig. Binnen in de voorroef staan aan weerskanten banken waar de mariniers konden plaatsnemen. In het midden staat de dieselmotor van DAF. De marine noemde deze schouw de WM4-7201. Het nummer 72 verklaart het bouwjaar van het schip. Toen Vita Nova in het bezit kwam van de boot had ze nog geen naam. Bij het overvaren van Den Helder naar Kolhorn (destijds de zomerligplaats van Vita Nova) werden twee houten bordjes gevonden met daarop in gouden letters gegraveerd BEZOEKERS. Nog voordat de boot in Kolhorn aankwam had zij een naam: ‘Zeekoe’. Dit was na enig puzzel- en zaagwerk al aan de zijkanten bevestigd.

De Zeekoe is sinds 1995 ons bezit en heeft de eerste jaren trouwe dienst gedaan. In 1999 werden er wat mankementen geconstateerd en werd ze even aan de kant gelaten. Er bleek steeds meer aan de hand te zijn. Er moest technisch behoorlijk wat aan opgeknapt worden, maar ook het polyester begon hier en daar wat zwakke plekken te vertonen. Ook kon ze wel een likje verf gebruiken. In het seizoen 1999-2000 is daarom een groepje zeer hardwerkende vrijwilligers bijna dagelijks bezig geweest de Koe weer op te knappen. Hiervoor kreeg de groep een mooie locatie op de Oude Rijkswerf in Den Helder, namelijk de loods van de AutoHobbyclub. Van deze club kwam zelf ook enkele enthousiastelingen helpen. Er is in die tijd ontzettend hard gewerkt en dat heeft resultaat geboekt. De Zeekoe vaart sindsdien weer fantastisch en ziet er pico-bello uit.

In 2010 werd wederom ondervonden dat in het bijzonder het elektrisch gedeelte meer aandacht vroeg en zodoende werd het dashboard en de zekeringenkast volledig vervangen. Na een aantal weken op de kant te hebben gestaan werd zij met succes weer te water gelaten. Ook in 2018-2019 heeft de Zeekoe lange tijd op de wal gestaan voor langdurig onderhoud. Het schip is nu bijna 50 jaar oud, maar vaart nog altijd even soepel. Wordt jij onze volgende Zeekoe-schipper?