Corrie

Ons varend clubhuis

Type vaartuig: motorschip (Spits)
Voortstuwing: 165 pk DAF dieselmotor
Werf van aanbouw: Hellemans te Boom (België)
Tewaterlating: 2 juli 1931
Grootte: 277 ton waterverplaatsing
Lengte: 39,08 mtr
Breedte: 5,08 mtr
Inhoud ruim: 393 m3
Lengte ruim: 26,8 mtr

Geschiedenis van Corrie

Het schip is gedurende haar bestaan 6 keer van eigenaar veranderd en 4 keer van naam. De opdrachtgever, en eerste eigenaar, was ene August van den Broeck, uit Schoonaarde in België. Het schip kreeg bij tewaterlating de naam “Richard-Jose”. Ruim 12 jaar later ging het schip over naar drie eigenaren: Augustus Franciscus Goveards uit Weert , Albertus Verholen uit St. Amands en Franciscus Danil de Wilde uit Schoonaarde. Deze drie personen vormden de P.V.B.A. (personen, vennootschap, beperkte, aansprakelijkheid) bij de verzekeringmaatschappij ‘de Beurt’ in Brugge.

In 1955 is het schip weer doorverkocht aan Roelof Stam uit Groningen.
Hij veranderde de naam van het schip in ‘Avontuur’. Tot 1970 heeft
Roelof Stam met het schip gevaren. Daarna heeft hij haar doorverkocht aan de heer Seine uit Hasselt.

Dhr Seine heeft toen de ‘Avontuur’ omgedoopt naar de naam ‘Ja-Le’. Tien jaar lang heeft hij onder deze naam gevaren om daarna, in 1980, weer van eigenaar te veranderen.

De heren Van Balen en Van Dijke uit Maassluis kochten de ‘Ja-Le’ en veranderden de naam naar ‘Corrie’.

In 1988 werd Stichting Vita Nova trotse eigenaar van het schip ‘Corrie’. Vanaf die tijd is er door veel mensen gewerkt aan de renovatie van het schip, zodat het als wachtschip/clubhuis dienst kon gaan doen. Er werd een vlettendek aangebracht en een kraandek met kraan geïnstalleerd. Er werden een kombuis en een sanitaire groep gebouwd (later is dit allebei nog een keer herbouwd), er werden slaapverblijven ingericht. Het oude houten stuurhuis werd vervangen door een groter, stalen exemplaar en de schipperswoning werd helemaal leeggehaald en verbouwd. Er werd een CV installatie aangebracht (nadat de eerste jaren een stel oliekachels het ruim warm hielden) en er werden voorzieningen getroffen voor stromend water. En zo nog veel meer…

Door al die inspanningen heeft de groep op dit moment een heel mooi, eigen schip. Door de complete faciliteiten, zoals een fluisteraggregaat, een compleet uitgeruste keuken, 24 vaste slaapplaatsen, toiletten en een kraan met takel om de vletten uit het water te halen, kunnen de leden van de groep veel mooie avonturen beleven tijdens kampen of gewoon tijdens de normale opkomsten.